Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van sanderhaaksema - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van sanderhaaksema - WaarBenJij.nu

26 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Nieuw Zeeland!

Dinsdag 11 februari aangekomen in Nieuw Zeeland. Het is hier enorm koud! Maar een graad of 20/25.. Dat is heel wat anders dan de 40+ die we gewend zijn. Omdat we er sochtends vroeg al waren hebben we die dag de stad een beetje verkend. Leuke stad maar niet heel bijzonder.

Woensdag begint onze trip. We reizen met de KiwiExperience door Nieuw Zeeland. Dat is een hop-on-hop-off bus die door heel Nieuw Zeeland rijdt. Onze eerste dag leidt ons naar .... Een leuk vakantiedorpje in de Bay of Islands. Een erg leuk dorpje met uitzicht op een.. Baai vol eilandjes. We hebben samen met Morgan, een Amerikaanse uit Californie, een leuke kroeg opgezocht en daar hebben we ons prima vermaakt.

De volgende dag op naar Cape Reinga. Het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Heel mooie natuur gezien.. De foto's die ik heb en jullie niet kunnen zien spreken voor zich..

Vrijdag weer terug naar Auckland. Daar aangekomen is het enorm druk.. Eminem treedt op, er is een belangrijke rugbywedstrijd en het Chinees Nieuwjaar wordt gevierd. Wij kiezen ervoor om iets mee te krijgen van het Chinees Nieuwjaar(dat was gratis;)). Dus wij savonds naar het park want daar is het enorm druk. De spleetoogjes hebben daar allemaal dingen afgebeeld en verlicht. Ook hebben ze zo'n typisch Chinees optreden met mensen in gekleurde paardenpakken die dansen (het is dit jaar het jaar van het paard), erg leuk om te zien.

Vandaag verder naar het zuiden, naar Hot Water Beach. De naam zegt het al: Heet water op het strand. Er komt namelijk heet water uit een geiser uit de grond waardoor je een heerlijk poeltje kunt maken waarin je kunt badderen!:) later op de dag nog en leuke wandeling gemaakt langs de zee waarbij we uiteindelijk uitkwamen bij een door de zee uitgesleten holle rotsboog. Mooi!

Zondag verder naar Waitomo. Een dorpje van niks maar je kunt er wel op onderzoek door de ondergrondse grotten. We hebben een 5 uur durende klimpartij gedaan waarbij we gingen abseilen, met een kabelbaan naar beneden gingen in het pikkedonker en glowwormes gezien hebben. Verder nog omhoog geklommen bij watervallen en en op een band door een ondergrondse rivier drijven. Wederom.. Erg mooi!

Van Waitomo zijn we verder gegaan naar Rotorua. Dit is een plaatsje dat bekend is om zijn geisers (en de geur die daarbij vrij komt..) leuk om te zien en te voelen hoeveel kracht en warmte er eigenlijk in de aarde zit. Verder nog wat geleerd over de Maori, de oorspronkelijke bewoners van dit land.

Dinsdag de grote dag.. We gingen verder naar Taupo. En hier kun je Skydiven.. Natuurlijk niets voor Sander zou je denken.. (dacht ik ook) maar Michelle heeft me toch kunnen overhalen om mee te gaan. Dus ik me vol goede moed inschrijven.. Maar hoe langer ik moest wachten hoe zenuwachtiger ik werd.. Uiteindelijk in de laatste groep van de dag, met zonsondergang. In het pak gehezen, het vliegtuig in en daar gingen we. Op 15000 ft hoogte ging de deur open.. Ik was als een-na-laatste. Ik zag ze allemaal voor mn neus het deurtje uitgaan.. En toen was ik aan de beurt. Hang je daar.. Buiten het vliegtuig aan een (hoop je dan maar) ervaren skydiver. En daar gingen we.. een vrije val van een minuut. Fantastisch! Niet eens eng of weet ik het wat, echt puur genieten. Daarna nog een paar minuten met de parachute spelen wat ook mooi is. En toen was het alweer voorbij.. Maar dit zou iedereen een x moeten doen. Ik heb foto's en video dus laat me je overtuigen!;)

Weer bijgekomen van het skydiven gaan we vandaag, woensdag, een stukje lopen: een tocht van 19, 6km de berg op naar een vulkaan in Tongariro National Park. Halverwege kun je nog een extra stukje van 3 uur lopen, de Ngauruhoe vulkaan op, ook wel Mount Doom genoemd. Wij gingen die uitdaging natuurlijk aan.. Op sneakers. Op de kaart die we meekregen stond: This track is extremely dangerous and should only be attempted if you found the Devils Staircase easy. Naar boven was al een uitdaging, met vallende stenen en wegglijdende voetjes. Maar uiteindelijk boven aangekomen hadden we een mooi uitzicht in, en vanaf een vulkaan. Daarna maar weer naar beneden.. Dit ging ongeveer skiënd of surfend. Een aantal mensen dufden niet naar beneden omdat het echt gevaarlijk was. Af en toe werd er van bovenaf geroepen 'rock' en dan zag je iedereen aan de kant springen omdat er een steen naar beneden denderde. Maar de hele wandeling was de moeite waard. Zo'n 25 kilometertjes door de bergen/vulkaangebied, dus aan het eind van de dag waren we redelijk uitgeteld.

Van Taupo trekken we verder naar River Valley, een vallei met een riviertje erin. Helemaal afgesloten van de buitenwereld in de natuur. Hier kun je raften, maar gezien mijn budget heb ik dat maar even overgeslagen.. Ik heb lekker aan de rivier gelegen met een koud biertje in het zonnetje, minstens zo leuk!;)

21 februari komen we aan in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Hier blijven we 2 dagen. We hebben de stad een beetje verkend en naar het museum(!) geweest. Verder niets bijzonders gedaan.

Vandaag, zondag de 23ste, gaan we verder naar Kaiteriteri, het zuidereiland. Dus moeten we met de ferry. Ik zit hier aan de voorkant van de boot met een fantastisch uitzicht op de zee en het land en af en toe een paar dolfijntjes die meezwemmen dit verhaaltje te typen. Zo kom ik deze 3 uurtjes wel door!

We realiseerden ons trouwens dat onze trip er bijna op zit.. We hebben (op het moment dat ik het schrijf) nog maar 2 weekjes te gaan.. Aan de ene kant jammer maar aan de andere kant ook leuk om thuis weer eens te kijken.

• 26 Februari 2014 - 09:08

Joleen:

Leuk verhaal Sander! Je haalt er alles uit wat er in zit :) We hebben er wel weer zin in dat je terug bent hoor! Fijne weken nog en tot in maart!

• 26 Februari 2014 - 10:14

Trudy:

Tot snel :)

• 26 Februari 2014 - 13:15

Jolanda:

Hey Sander,
    Wederom een leuk verhaal vol belevenissen,
    Het sky-diven springt er wel bovenuit :-)
    Blij dat je bijna weer thuis komt.
    Tot gauw en geniet er nog maar even van!
    Liefs van ons.

• 26 Februari 2014 - 13:42

Rineke:

Klinkt allemaal weer erg goed.. je timing is ook netjes. Het weer is hier momenteel ook erg aangenaam. Oke, geen 40 Graden, maar de winterjas kan bijna aan de kant :)