Werken! - Reisverslag uit Mildura, Australië van sanderhaaksema - WaarBenJij.nu Werken! - Reisverslag uit Mildura, Australië van sanderhaaksema - WaarBenJij.nu

10 Februari 2014 | Australië, Mildura

Werken!

Na alle leuke en dure dingen van afgelopen tijd wordt het hoog tijd om de bankrekening weer eens bij te werken.. Dus op zoek naar werk..

2 januari zijn Michelle en ik naar Mildura gevlogen waar we zijn opgehaald door er als crimineel uitziende turkse kerel. Met mijn vorige 'werkervaring' nog in het achterhoofd en de waarschuwing van een roommate dat er veel oplichters zijn in dit stadje, begon het weer goed.. Maar ja, we zien het wel weer.

Aangekomen bij onze verblijfplaats blijkt het dat we in een oude caravan gaan wonen. Weer eens wat anders, op een caravanpark wonen, nog nooit gedaan dus weer een nieuwe ervaring. De mensen zijn hier in ieder geval een stuk leuker dan in Loxton.

Nog 1 dagje vrij gehad en daarna onze eerste werkdag! Orange picking! Best grappig om met ladders tegen bomen te staan en die dingen eruit te krijgen. Muziekje erbij en dan kom je de dag wel door. Dit hebben we 5 dagen gedaan maar het is niet het best betaalde werk hier.. Gemiddeld zo'n 50 dollar per dag verdiend. Daarna zijn we ontslagen door de farmer aangezien er een aantal engelsen niet wilden werken en gewoon de hele dag (bijna) niets deden. Voor hun terecht maar voor de paar mensen die wel wilden werken een beetje zuur natuurlijk.

Gelukkig is onze crimineel niet zo slecht als hij eruit ziet en had hij de volgende dag alweer werk geregeld voor Michelle en mij. Hij heeft schijnbaar precies door wie er wel hard willen werken en wie niet. Degene die hard willen werken krijgen steeds betere baantjes, dus inderdaad, wij kregen een betere baan: het plastic van de druivenstruiken afhalen. Minder zwaar en beter betaald! Wat wil je nog meer?

Verder valt er weinig te vertellen, het werk bevalt wel, verdienen een beetje geld, in het stadje is weinig te beleven, en oja, tis hier warm. Aangezien we nederlanders zijn die altijd wat te klagen moeten hebben: tis hier soms te warm.. De temperatuur loopt hier de komende week op tot boven de 40 graden.. Das wel een beetje te warm maar in ieder geval beter dan kou bij jullie!;)

Ondertussen een nog betere baan gekregen: Bij de griekse familie Panaretos dozen met geplukte druiven van het land halen en naar de loods brengen. Hier controleert de rest van de familie en Michelle de druiven waarna ze de koeling ingaan. De volgende ochtend worden de deksels op de dozen gedaan en mogen we ze op pallets stapelen. 90 dozen op een pallet en zo'n 8-10 pallets per dag. Leuk werk met leuke mensen.

Na 5, 5 weken werken in een stadje waar niets te beleven valt wordt het weer tijd om wat leuks te beleven.  Dus besloten om nog 4 weekjes Nieuw Zeeland te doen.

Nu we klaar zijn met werken kan ik ook meer vertellen over wat hier zoal is gebeurd. Het werken is hier namelijk niet helemaal zonder gevaar. Zo is er iemand overreden door een trailer van een trekker. (wel overleeft) en heeft iemand een spijker in zn oog gekregen waardoor hij 50% zicht mist. Maar verder dan een paar bulten en schrammen zijn wij gelukkig niet gekomen!;)   Verder zijn hier een aantal mensen die een x naar een boer gingen omdat ze een handtekening nodig hadden voor hun 2de visum. De boer wilde daar niet voor tekenen omdat hij hun zwart had betaald een hij daardoor anders in de problemen kwam. Om een lang verhaal kort te maken.. Ze zijn uiteindelijk met knuppels weggejaagd door de boer en zn vriendjes.. Toen de politie kwam werden de backpackers ook nog beboet.. De opmerking van de politie was nog mooier: we geven je een boete maar die hoef je niet te betalen want we gaan je niet opzoeken.

Oja onze criminele turk.. Wil je weten wie hij is? Zoek op youtube naar 'A current affair Dons backpackers' en je vindt een filmpje* over hem en zn werkwijze. Dit filmpje is uit 2009 en hij is wel iets veranderd maar het aard van het beestje is nog niet geheel veranderd.. Met die gast hebben we dus 5,5 weken opgescheept gezeten. En dat was meer dan genoeg!

Nu nog 4 weekjes naar Nieuw Zeeland en dan op naar het koude Nederland......

* kijkwijzer: niet voor kleine kindertjes!;)

• 10 Februari 2014 - 10:06

Jolanda:

Hey Sander,
    Leuk weer wat te lezen, en inderdaad een zeer "bijzondere Don", goed dat jullie daar weg zijn!
    Nog een fijne tijd in Nieuw Zeeland, geniet er van!!
    Liefs mama.