Desert - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van sanderhaaksema - WaarBenJij.nu Desert - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van sanderhaaksema - WaarBenJij.nu

Desert

15 December 2013 | Australië, Alice Springs

Jaa! Weer terug op de bewoonde wereld! Terug in Adelaide. Direct maar naar een reisbureau om iets leuks te boeken aangezien het hier maar 20 graden is.. Ik heb een vlucht naar Alice Springs geboekt. Daar ga ik vanaf woensdag een tour van 6 dagen doen met allemaal leuke dingen, samen met Evelien.

Kom ik aan in een hostel, vraagt de man van de receptie waar ik vandaan kom. Ik: Loxton.. Hij: o, weer iemand. Iedereen die daar vandaan komt is negatief over Loxton. Duitsers die vorige week aangekomen waren hadden zelfs last van bedbugs gehad. Dat is de nachtmerrie van elk hostel. Dat zijn beestjes die bijten je en dat geeft verschrikkelijke jeuk en wondjes, ze zijn moeilijk uit te roeien.. Blij dat ik daar weg ben!

Dinsdagochtend naar het vliegveld gebracht door de eigenaar van het hostel. Goeie kerel. Prima vlucht gehad naar Alice Springs. Daar aangekomen naar hetzelfde hostel gegaan waar Evelien al zat 'haven resort'. Samen door het stadje gelopen wat niet veel voorsteld. Savonds gebbqt bij het hostel. Niet te laat gemaakt want morgen worden we om 6.45 al opgehaald voor onze tocht door de desert of Australia!

Sochtends opgehaald voor een fantastische dag! We zijn naar Kings Canyon geweest. Wat is dat gruwelijk mooi! We hebben daar een wandeling gemaakt van 3 uur, 6km. Het eerste heuveltje dat we opgingen werd hartattack hill genoemd, vanwege de vele mensen die sneuvelen op dit heuveltje.. daarna prachtige uitzichten gezien die zelfs op foto niet zo mooi te krijgen zijn. Nu al blij met deze tour. Alleen niet met de tijden waarop we moeten opstaan. Morgen 5 uur vertrek.. We zullen ook wel moeten want midden op de dag kan je niets ondernemen, zo warm als het dan is.

Donderdag zijn we naar de Uluru geweest. Een enorme steen van 9 km omtrek en 348 meter hoog, midden in een kale woestijn. Erg mooi om te zien. Voor de aboriginals ook een heilige plek, waardoor er van hun niet op de rots geklommen mag worden. De overheid heeft besloten om toch een reling naar boven aan te leggen waardoor toch naar boven geklommen kan worden, ondanks dat het land van de aboriginals is.. Wij zijn niet naar boven geweest uit respect voor de aboriginals. Daarnaast is het vrij gevaarlijk qua 'pad' en met deze temperatuur (dik 30 graden) veel kans op uitdroging en zonnesteek. Er vallen jaarlijks doden hierdoor. Wij hebben een 'rondje' rots gedaan.. Was ook heftig genoeg in deze hitte. Daarna veel geleerd over de historie en de cultuur van de aboriginals. Er interessant en leerzaam. Kan nu een stuk meer respect voor ze opbrengen. Afgesloten met zonsondergang, waarbij de Uluru van kleur lijkt te veranderen. Mooie dag gehad.

Vandaag om half 5 in de auto naar een nog mooiere plek geweest. Naar ??? Rotsen/bergen die meer dan 500 meter boven je uitsteken. Mooie en warme wandeling gemaakt. Daarna de bus in en op weg naar nog meer desert. We gaan vannacht buiten, afgesloten van alles, overnachten. Ondertussen buiten overnacht en het was mooi. Midden in een donkere desert naar heel veel sterren kijken, en natuurlijk biertjes drinken. De volgende dag naar Coober Pedy gereden via nog wat andere mooie plekken. Nog even onder een wildrooster gezeten waar een roadtrain overheen denderde.. Grappig. Daarna nog mooi uitzichtje bekeken, door een maanlandschap gereden en uiteindelijk in de opaalhoofdstad van de wereld aangekomen. Daar woont een groot deel van de bevolking onder de grond in de uitgeholde rotsen leuk om te zien. Savonds een te gek feest gehad in zo'n hol.

Zondag 2, 5 uur te laat vertrokken want iedereen had wat moeite met wakker worden.. Daarna gas erop en naar de bewoonde wereld. Naja.. In de richting ervan dan. Volgens mij hebben we deze dag verder niets bijzonders meer gedaan. We hebben overnacht op een camping waar iedereen vrij vroeg op bed lag. Behalve de Dutchies en een duitser aangezien 1 van ons jarig was. Gezelligheid!

Maandag laatste dagje van de tour. Nog een wandeling gemaakt door een canyon wat alweer mooi was. Daarna echt naar de bewoonde wereld gereden en de zee ingesprongen daarna zonsondergang gekeken aan zee. Savonds nog een afterparty gehouden met de groep. En daar kwam ook Michelle langs. Erg leuk en gezellig!

Dinsdag met Michelle plannen gemaakt wat we gaan doen. We gaan de great ocean road doen! Eerst naar Melbourne aangezien dat goedkoper is. Eind van de dag de airco uit en naar het strand voor afkoeling.

Woensdag niets spannends gedaan aangezien het zo warm was dat we de hele dag naar het strand geweest zijn. Alleen de kracht van de zon hier weer onderschat en lekker verbrand.. Savonds de bus in en morgenochtend komen we aan in Melbourne.

• 29 December 2013 - 13:17

Jolanda :

yes, eindelijk weer een verhaal!
    wat een indrukken heb je opgedaan, super mooi om mee te maken... leuk voor ons om te kunnen lezen!