Laatste reisverslag! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van sanderhaaksema - WaarBenJij.nu Laatste reisverslag! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van sanderhaaksema - WaarBenJij.nu

Laatste reisverslag!

08 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Zuidelijk eiland.

Na de mooie overtocht op de ferry komen we aan in Picton. Hier stappen we over op de bus naar Kaiteriteri. Oftewel het Nationaal park Abel Tasman. Het landschap is hier een stuk ruiger dan op het noordelijke eiland. Waar het op het noordelijke eiland nog allemaal heuvels waren zijn het hier hoge bergen. Dat beloofd wat voor het laatste deel van mn reis!

De volgende dag een heerlijke kayaktocht gemaakt door het nationaal park over een strakblauwe zee langs verschillende goudgele strandjes en een eiland waar we pinguïns en een zeehond gespot hebben. Op de terugweg stak de wind op waardoor we met een meegebracht zeil zeilend terug vaarden. Gewoon het zeil aan de peddel knopen en omhoog houden, de andere kant vasthouden en daar ga je. (Ik heb nu alweer zin in de Nederlandse zomer, Robert!)

Dinsdag de 25e weer de bus in, op naar Westport. Daar is verder niet veel te doen behalve dat het koud is. De korte broek komt niet meer uit de tas en mijn vest wordt steeds belangrijker.. Savonds zijn we met de hele bus naar het strand geweest en daar hebben we een vuur gestookt. Dit gaf enige warmte maar om 10 uur was het mij te koud geworden (het bier was toen ook op) en zijn we met de eerste groep weer teruggegaan.

Woensdag verder naar Franz Josef. Dit is een dorpje aan een gletsjer. Die gaan we morgen dan ook beklimmen!

Donderdag opgestaan met een heerlijk zonnetje, maar ondanks dat is het nog steeds koud.. Het is hier net een wintersportdorpje.. alleen dan zonder sneeuw.. Maar vandaag de gletsjer. Eerst uitrusting passen en aankleden aangezien het daarboven nog kouder is. Daarna op naar de helikopter. Ja de helikopter ja, anders kom je niet op de gletsjer. Na een heel leuk tochtje van helaas maar 5 minuten staan we op het ijs. Een prachtige tocht gemaakt over de gletsjer met mooie grotten en gaten en knalblauw ijs. Daarna weer een leuke 5 minuten in de helikopter en toen was het alweer voorbij. Smiddags zijn we naar een spa geweest (zat bij de prijs in) en daar heerlijk in badjes van 36, 38 en 40 graden gelegen. Savonds nog heerlijk meegedaan met het pizzafest in een ander hostel. Geslaagd dagje!

De volgende dag regende het.. Beetje jammer aangezien wij een hike door de bergen wilden doen. Smiddags klaarde het een beetje op en gingen we maar voor een kortere wandeling. Uiteindelijk kwamen we uit bij een oude goudmijn waar je inkon. Wij even gekeken, maar niet heel bijzonder. Wel zagen we dat het water wat in de goudmijn stond ergens anders heen stroomde. Daar wilden wij natuurlijk even kijken. Dus al klimmend en klouterend komen we waar het water uit de grot komt. En daar gingen wij goudzoeken.. En wie zoekt zal vinden dus wij vonden.. GOUD! Helaas geen grote klompen maar allemaal kleine stukjes in stenen. Ik heb een steen meegenomen als bewijs!;)

Van Franz Josep gaan we vandaag door naar Wanaka. Een mooie route door de bergen. Met uitzichten op bergen met sneeuwtoppen en blauwe bergmeren. Wanaka is nu een slapend wintersportdorpje waar dus niet veel te beleven valt. In onze hoofden hadden we hier een andere planning dan op papier.. Wij dachten allebei hier 1 dag te blijven maar op papier stonden 2 dagen kwamen we om 10 uur savonds achter.. Wij dus snel andere bus geboekt om alsnog morgen weg te kunnen. Alles onder controle!;)

De volgende dag smiddags in de bus naar Queenstown. Een mooi dorpje aan een meer met daaromheen bergen met op de toppen sneeuw, mooi plaatje.

Maandag opnieuw niet mooi weer.. Het is koud en zwaarbewolkt. Wij gaan vandaag de Queenstownhill beklimmen. Het is meer een mountain dan een hill maar das een ander verhaal. Na een beste klim komen we boven aan. Hier echt een heel mooi uitzicht over het dorp, het meer en de omliggende bergen. Terwijl we daar staan voelen we ineens iets.. Iets dat lijkt op sneeuw/hagel. Dat is koud! Gelukkig blijft het maar bij een heel klein beetje. Terug beneden op zoek gegaan naar souveniertjes.. Wat een ellende om iets leuks te vinden.. Savonds een kroeg ingedoken waar ze Heineken van de tap hadden. Heerlijk zo'n Hollands biertje! Daarna kwamen we nog wat andere mensen van de bus tegen en daarmee zijn we op stap gegaan.

Vandaag maar even rustig aan wakker geworden. Rond een uurtje of 12 ontbijten en daarna naar de Queenstown gardens gegaan om te frisbee golfen. Dat is echt leuk! Je hebt een beginpunt en daar staat aangegeven waar de 'mand' is waar je je frisbee in moet gooien. Er zijn 18 holes die varieren van 45 tot 135 meter. Mijn minst aantal keer gooien was 72, het record van de profs staat op 41.. Mijn spel valt dus nog een beetje te verbeteren. Savonds een heerlijke vette grote hamburger gegeten van fergburger. Dat is een wereldberoemde burger in Queenstown. Daar hebben we dan ook heerlijk van genoten.

Woensdag weer de bus in, naar Tekapo. Een knalblauw meer aan een dorpje van niks. Daar hebben we een mooie wandeling gemaakt over een berg langs het water.

Donderdag snel weer weg uit dit dorpje, op naar Christchurch. We waren al gewaarschuwd dat daar niets te beleven valt. Daar aangekomen is er inderdaad weinig te beleven. De halve stad ligt nog steeds in puin na de enorme aardbeving in 2011. Daarnaast hadden ze gisteren nog de ergste overstroming sinds 1970 gehad dus ze waren druk bezig met water pompen. Wel indrukwekkend om te zien wat een kracht er in een aardbeving kan zitten. De taxichauffeur vertelde dat ze ongeveer 10-15 jaar nodig hebben om alle ingestorte en beschadigde gebouwen te herstellen/herbouwen..

Vrijdag op naar het vliegveld om de eerste van de 5 vluchten naar huis te vliegen: Auckland- Christchurch. Daar lekker op het vliegveld overnachten en zaterdagochtend vroeg door naar Brisbane. Michelle vliegt via Sydney naar huis dus we hebben in Auckland afscheid genomen.

In Brisbane heb ik een tussenstop van 2 dagen om nog verder op zoek te gaan naar ellendige souvenirs. Gelukkig is het hier een graad of 25 dus kan dat shoppen in de korte broek. Ik heb mezelf in Brisbane op een veel te dure 1-persoonskamer getrakteerd omdat ik de afgelopen 3 hostel overnachtingen wakker ben gehouden door verschrikkelijke mensen die snurken.. Daar ga ik vanacht iig geen last van hebben!:)

Zondagavond begint dan de echte reis naar huis: Brisbane-Taipei, Taipei-Bangkok, in Bangkok nog 14 uurtjes wachten om vervolgens de laatste vlucht naar Amsterdam te vliegen. Zo'n 28 uurtjes in de lucht hangen.. Je moet er wat voor over hebben. Als alles goed gaat ben ik dan dinsdagochtend om 9.15 uur weer op Schiphol.. Tot dan!

• 09 Maart 2014 - 20:11

Roelie Van Der Wal:

Hoi Sander!!

Het was erg interessant om je verhalen te lezen. Wat heb je veel beleefd zeg! Maar waarom kom je nu al weer thuis? Ik dacht dat je veel langer zou blijven?

Groetjes Roelie

• 15 Maart 2014 - 14:53

Sander:

Hee Roelie,

Ik ben alweer terug omdat ik alles gedaan heb wat ik wilde doen en gezien heb wat ik wilde zien. Verder ben ik voor nu zat van het reizen en had ik zin om iedereen hier in Nederland weer te zien. Vandaar! Ik kom binnenkort wel even een kopje koffie drinken in Peize.

Groetjes daar!