De wereld is mooi - Reisverslag uit Cairns, Australië van sanderhaaksema - WaarBenJij.nu De wereld is mooi - Reisverslag uit Cairns, Australië van sanderhaaksema - WaarBenJij.nu

De wereld is mooi

21 November 2013 | Australië, Cairns

De wereld is mooi! Woensdag 6 november zijn we de grote stad Sydney ontvlucht. Na een lange nacht op international airport precies op tijd op domestic airport gearriveerd. We zaten binnen een kwartier na inchecken in het vliegtuig. Ideaal! Na een vlucht van 3 uurtjes sochtends om 8 uur aangekomen in Cairns. Bagage ophalen en wegwezen! Maar waarheen? We hadden niets geregeld.. Dus eerst een taxi naar het winkelcentrum. Daar ontbijten en dan maar eens op zoek naar een hostel om die zware bagage te dumpen. Hadden we 1 gevonden in de reisgids, maar die bleek iets verder weg te zijn dan we hadden gedacht. Dus na een uur wandelen met ongeveer 20 kilo bagage, in de volle zon, in een broeierige stad, met een graad of 30, kwamen we aan in het hostel. Inchecken en neerploffen op bed. Fijn! Na een uurtje slaap opstaan en verder gaan! De zogenaamde powernap werkte een klein beetje verfrissend en we gingen de stad verkennen. Deze stad is wel even wat anders dan Sydney.. Een stuk minder ontwikkeld en een stuk meer aboriginals.. Maar ook dit is een mooi stadje met een geweldige lagoon om in te zwemmen. In de zee kan niet gezwommen worden omdat het stingrayseizoen is. Dus hebben ze gewoon een mooi zwembad naast de zee aangelegd. Ideaal! Morgen zeker uitproberen! Savonds een pastaatje gekookt en het historische moment beleeft dat Sander zijn eerste was heeft gedraaid!! Nee, niks stuk kapot of te klein. Sander kan dat best! Daarna heerlijk met een biertje gezeten bij de bar en een grove route uitgestippeld voor ons campervan avontuur. Heerlijk als laatste nog in mn eentje een lekker koud biertje gedronken in de stilte.. Soms best wel fijn!

Donderdag de 7de heerlijk genoten van het zonnetje! Iets te veel bleek halverwege de dag al wel, aangezien mijn hollandse witte huidje al vrij rood werd.. Later op de dag nog even tripjes geboekt naar Magnetic Island, Fraser Island en de Whitsundays. benieuwd wat dat is? Google even..:) Vrijdag de auto opgehaald. Eindelijk konden we beginnen met toeren. We wilden eerst direct naar het zuiden maar de mevrouw van de verhuur zei dat we echt naar Cape Tribulation moesten. Dit was volgens haar het mooiste stukje van Queensland. Dus gingen we eerst maar naar het noorden. Even een beetje wennen aan het linksrijden maar dat leverde geen problemen op. Daar aangekomen op het veerpontje gestapt en de rivier met crocodiles overgestoken. Aan de andere kant begon de rainforest. Op de plek waar de rainforest bij de zee komt is het echt heel mooi. Zeg maar een beetje als bij Expeditie Robinson (Oja, Esther, ik dacht dat je me daarover op de hoogte zou houden!)alleen dan nog veel mooier! We hebben in de rainforest overnacht op een camping. Ook dat was mooi met alle geluiden snachts.

Zaterdag hebben we de halve dag in de auto gezeten. We hebben een stuk door het binnenland gereden en hebben 3 watervallen gezien. Bij 1 waterval even over de hekken geklommen en bovenaan het randje gestaan. Was best diep, maar ook mooi! In het donker een camping zoeken is niet erg handig trouwens. Nu is het hier ook echt donker als het donker is. Maar uiteindelijk camping gevonden bij flying fish point en een lekker koud biertje open getrokken.

Zondag de 10de verder gereden naar Townsville. Hiervandaan gaan we morgen naar Magnetic Island de weg hierheen was 1 lange saaie rechte highway door aldoor maar hetzelfde groene landschap. Eind van de middag aangekomen in Townsville. Hier op de camping een frisse duik genomen in het zwembad en verder gerelaxed.

Maandag hebben we eerst Townsville verkend. Leuk en sfeervol stadje, beetje westernachtige gebouwen in het oude centrum. De haven was compleet nieuw, deze was verwoest tijdens een orkaan/overstroming ofzo. Er was toevallig een herdenking in het park van militairen die omgekomen zijn tijdens de oorlogen. Even meegeluisterd en gekeken. Was wel indrukwekkend om in het engels te horen. Klinkt toch anders dan in het Nederlands. Smiddags op de boot gestapt naar Magnetic Island. In de bus naar het hostel met uitzicht op zee. Prima plek om de komende 2 dagen te verblijven! Savonds eindelijk weer eens bier voor redelijk betaalbare prijs, dus lekker avondje doorgezakt.

Dinsdag rustig aan wakker geworden en eind van de ochtend op de bus gestapt om het eiland te verkennen. We hebben in een soort minidierentuin een krokodil, papegaai, slang en koala vastgehouden. Ook nog wat andere beestjes vastgehouden maar die waren lang zo leuk niet en hadden moeilijke namen die ik niet heb onthouden. Was leuk om een x te doen. Op de terugweg nog even uitgestapt om wilde walibies te voeren. Naja, wild waren ze niet meer door al de toeristen die ze voeren. Daarnaast vind ik het maar lelijke beesten dus ik was er snel zat van. Vandaag genoeg dieren gezien voor een heel jaar. Savonds nog een heerlijk biertje gedronken onder een palmboom met uitzicht op zee. Lekker!

Woensdag de 13de was het tripje Magnetic Island weer voorbij. Boeltje weer inpakken en uitchecken. We gingen nog niet direct terug aangezien een aantal van ons nog wilden snorkelen. Dus snorkelspullen gehuurd en snorkelen.wij de zee in maar erg spannend was het niet. Toen we wilden stoppen kwam er net een man langs die ons vertelde dat we bij de markeringspunten moesten snorkelen. Wij daarheen zwemmen.. En de man had gelijk! Daar was mooi koraal, dus ik dacht laat ik eens een paar mooie fotootjes maken.. Is natuurlijk net mn batterij leeg.. Misschien een idee voor de volgende keer om een volle accu erin te stoppen.

Donderdag naar Airlie Beach gereden aangezien hier vrijdag de nieuwe trip op ons staat te wachten: 2 dagen zeilen rond de Whitsunday Islands! Airlie Beach is een leuk maar toeristisch stadje in een baai, leuk om even rond te lopen. Aan het eind van de middag terug op de camping een biertje open getrokken en in het bubbelbad van de camping opgedronken. Genieten!

Vrijdagochtend wakker geworden, bleek dat het had geregend.. Op zich niet zo erg, maar wij hadden natuurlijk alle was gewoon nog buiten hangen.. Dus alles zeiknat en wij moesten om 10 uur inchecken voor de boot.. Maar aangezien wij vreselijk creatief zijn (geworden) hebben wij een waslijn in de campervan opgehangen en de was opgehangen. Dakraampje een klein stukje open en klaar is kees! Wij inchecken.. Gaat de boot pas om haf 2 weg.. Hadden we de was ook nog wel buiten kunnen laten drogen.. De boot dan. Heerlijk genieten van het zonnetje met op het eerste gezicht leuke lui uit heel Europa. Savonds bleek dat we een groep echte Engelsen aan boord hadden.. Die zich zeg maar ook op zn engels gedroegen. Was verder prima. Niet te laat op bed aangezien morgen om 5 uur de boot weer zou vertrekken naat Whitsunday Island. Dan was het tij het laagst en waren wij er als eerste voordat het druk zou worden met andere toeristen.

Zaterdagochtend kwamen we inderdaad als eerste aan op Whitsunday Island. Ook hier was het weer heel mooi! (Ja, de plaatjes die jullie op Google vinden zijn in het echt net zo mooi!) om half 11 weer de boot in en op naar de eerste snorkelplek. Hier voeren ze altijd vissen en kun je er dus ook mooi tussendoor zwemmen. Leuk om naast een vis van een meter te zwemmen deze was ondertussen zo tam dat je em zelfs kon aaien. Verder erg mooie vissen en koraal gezien. En inderdaad, deze keer had ik wel een volle accu in de camera gedaan! Daarna nog een 2de snorkelplek bezocht en die was niet minder mooi! Savonds was iedereen behalve de Engelsen moe van het lange dagje zee. De lucht betrok en het begon er steeds dreigender uit te zien. Zit je dan, midden op zee.. Gelukkig viel het mee en kregen we alleen het staartje van de storm mee. Op 1 dag even de kracht van de zon, zee, wind en onweer mogen zien. Ben ik toch maar een klein mensje op deze aardbol.

Alweer de laatste dag van ons tripje. Om 6 uur sochtends ontbijt en daarna direct de zee in voor onze laatste snorkelsessie. Deze spot staat bekend om de schildpadden die hierlangs trekken. En inderdaad heb ik er 3 kunnen spotten! Stukje met 1 meegezwommen, echt hele mooie beesten! Natuurlijk ook nog even op de foto gezet! Weer terug naar de boot gezwommen tegen de stroming in, dus mn beweging voor die dag ook weer gehad. Nog even een paar uurtjes terug varen en toen was het tripje alweer voorbij. Smiddags lekker bij de lagoon gezwommen/gelegen. Savonds een afterparty gehouden zonder de engelsen maar met een aantal gratis pullen bieren pizzas! Gezelligheid!

Maandag lekker dagje autorijden. Eerst lekker zelf gereden aangezien andere Sander nog niet was uitgeslapen. Daarna achterin gaan zitten om jullie blij te maken door dit verslagje te typen. We zijn nu onderweg naar Rockhampton. Daarna rijden we nog verder door naar het zuiden. Vrijdag een nieuw tripje: Fraser Island.

Ondertussen begin ik hier en daar al wat dingetjes te missen uit Nederland. Als eerste het brood.. Dat is hier niet te vreten.. Zo droog! Maar ik hoorde dat vaders mij wel even wat brood zou sturen. Ik wacht af. Verder natuurlijk het biertjes drinken in de kroeg. Ja ik drink ze hier ook wel maar dat is toch met andere mensen.. Wat ik niet mis is het leven in Nederland. Elke dag de structuur van werken eten sporten en alle andere onzin. Heerlijk om gewoon te genieten en doen waar je zin aan hebt. Kan ik iedereen aanraden!! Dit is een heerlijke ontspannen manier van leven!

Zo, genoeg getypt voor nu. Doeii!

Nog maar een dagje erbij dan aangezien wifi hier niet overal beschikbaar is. Vandaag vanuit Townsville naar een grot gereden. De Capricorn caves. Hier een rondleiding gehad. Ze hebben daar een 'kathedraal' in de grotten waar ze ons een stukje muziek lieten horen. De akoestiek in deze grot is bijna optimaal waardoor de muziek echt vet klonk. Samen met nog wat lichteffecten leek het nog mooier. Daarna nog even 5 uurtjes doorgeknald naar het 'stadje' 1770. Deze stad heeft zn naam te danken aan James Cook die hier in 1770 aan land kwam. Dat vinden ze hier allemaal de ontdekker van Australie maar ik hoorde laatst van een Australiër dat de Nederlanders hier eerder waren. Dus eigenlijk had Australie gewoon een kolonie van Nederland moeten worden!;) Het stadje stelt niet zoveel voor maar hier zit ik nu op een camping aan het strand in het zonnetje dit te typen. Aangezien mn uitzicht hier wel 2 dagen vol te houden is blijven we hier zolang.

Vandaag een relaxdagje. Heerlijk niets doen en lekker in het zonnetje rondhangen. Smiddags begon dat te vervelen en zijn andere Sander en ik een stuk gaan lopen. We kwamen bij een uitkijkpunt waar het pad niet verder ging, maar dat vonden wij niet ver genoeg. Dus wij over het hek en over de rotsen en door de bosjes maar uiteindelijk wel op het eind gekomen. Zo'n 10 meter onder ons de zee. Zag er vet uit. Daarna hadden we de smaak te pakken en gingen we op een andere plek nog naar beneden klimmen. Best een uitdaging op slippers. Maar uiteindelijk wel beneden gekomen. Toen we beneden waren hoorden we ineens onweer.. Dus wij zsm weer naar boven.. Dreef het onweer bij ons weg.. Voor niets ons zo gehaast dus.. Maar het was wel leuk.

Vandaag, donderdag, zouden we naar Bundaberg gaan. Daar aangekomen belden we om onze trip van morgen te bevestigen. Toen vertelden ze ons ineens dat we er vandaag om half 5 al moesten zijn.. Dus wij snel de auto weer in en door naar Rainbow beach. Maar iig gaan we morgen vanaf hier met een 4wdrive voor 3 dagen naar Fraser Island. 3 dagen afgesloten van de wereld met een 4wdrive raggen. Wordt vast leuk! Tot de volgende x maar weer! Werk ze allemaal!:)

• 21 November 2013 - 17:59

Robert:

Eey sander!
    Wat heerlijk bezig! Super om te lezen wat jij allemaal doet. Geniet ervan!
    Ik mis het biertjes drinken met jou wel. Maar goed kunnenwe nog vaak genoeg doen als je weer terug bent!

• 21 November 2013 - 18:25

Trudy:

Krokodil vast gehouden? En een eigen was gedraaid?! En dan nog nat laten worden haha. Leuk verhaal weer en fijn dat je geniet. Wees je wel voorzichtig met dat klimmen? Denk dat je moeder dat iets minder fijn vindt

• 21 November 2013 - 19:34

Joleen:

He Sander! Super leuk om weer van alles van je te lezen! En wat een gave dingen maak je mee! Wij vonden het ook jammer dat je dr niet was afgelopen zaterdag, maar dat komt wel weer! Nu lekker daar genieten :) Groetjes!

• 21 November 2013 - 21:48

Margreet:

Hey Sander, leuk om je verhalen te lezen en zo mee te (be)leven!! Heerlijk genieten! En dat doe je wel! Kijk je wel uit bij al die rotsen en watervallen? We zien je graag heelhuids weer terug.....ooit een keer in NL.

• 21 November 2013 - 23:02

Jolanda:

hey Sander, wat weer een heerlijk reisverslag, hou dat vooral vol! fijn dat je zo geniet, dat je zelfs je eigen was kunt draaien;-)), een echte zoon van je moeder, we zijn trots op je!!
    en natuurlijk als moeders zijnde heb ik toch nog 1 tip: doe vooral voorzichtig en ga niet over hellingen/afgronden hangen please!!
    liefs papa en mama

• 25 November 2013 - 23:04

Hendrie En Henny Mulder:

Hallo Sander, wat geweldig dat we zo met je mee kunnen lezen en heerlijk dat je zo geniet.
    Het is een prachtig land en dit moet je zelf wel zien en geniet ervan.....

De groetjes uit Grootegast.